Przez klaster do sukcesu
Przedsiębiorstwa społeczne to firmy z ogromnym potencjałem. Są niezwykle ważne, bowiem skupiają są na realizacji istotnych, społecznych celów. Borykają się jednak często z brakiem funduszy, narzędzi i możliwości, by móc rozwinąć skrzydła w biznesie.
W
opracowaniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości pt. Standardy
zarządzania klastrem czytamy, że „klaster
to geograficzne skupisko niezależnych podmiotów reprezentujących określoną
specjalizację gospodarczą, współpracujących i konkurujących ze sobą w ramach
łańcucha wartości (…). Klaster stanowi źródło korzyści i tworzy nową wartość
dla wszystkich typów podmiotów w nim uczestniczących, takich jak
przedsiębiorstwa, uczelnie i inne jednostki naukowe, instytucje otoczenia
biznesu, administracja publiczna oraz pozostałe organizacje wspierające”[1].
Jakie są to korzyści? De facto bardzo różne, jak różne są
klastry i ich pomysły na współpracę
z przedsiębiorcami. Wśród często wymienianych jest koordynowanie i łączenie
zakupów, redukcja konkurencji, wzmocnienie pozycji wobec dostawców, możliwość
obniżenia kosztów produkcji, dyfuzja innowacji w ramach klastra czy łączenie
środków finansowych na inwestycje. Może to być również lobbing na rzecz dotacji
publicznych i rozwoju infrastruktury czy lepsza współpraca
z władzami lokalnymi, promowanie eksportu, możliwość wspólnej promocji oraz łatwiejsze
wprowadzanie produktów i usług na rynek, lepsza współpraca z ekspertami, dostęp
do infrastruktury badawczej i szkoleń, a przede wszystkim korzyści
networkingowe, czyli sieciowanie ludzi
i przedsiębiorstw[2].
Pod
tymi obszarami kryje się bardzo sprecyzowana oferta klastra dla członków, w tym
umożliwienie uczestnictwa w ciekawych szkoleniach, konferencjach i seminariach,
pomoc w przygotowywaniu wniosków, biznesplanów, tworzenie konsorcjów pod
realizację projektów, wspólny marketing, platformy zakupowe i sprzedażowe,
szybsza ścieżka dotarcia do członków klastra, dostęp do wiedzy na temat źródeł
finansowania przedsięwzięć i wiele innych. To wszystko można przekształcić
w wymierne korzyści finansowe.
Czy przedsiębiorstwo społeczne ma szansę na
rozwój dzięki uczestnictwu w klastrze? Zdecydowanie tak, o ile będzie to
aktywna współpraca. Należy pamiętać, że dla klastra nie jest ważny status
przedsiębiorstwa, ale wypełnianie zobowiązań oraz posiadanie wizji uczestnictwa,
które w klastrze są relacją bilateralną. Klaster wychodzi z konkretną ofertą, ale
i druga strona musi coś zaproponować. Każde przedsiębiorstwo członkowskie powinno
mieć jasną wizję swojej obecności w łańcuchu wartości klastra.
Teraz kluczowe pytanie: do jakiego klastra
aplikować? W Polsce jest bardzo dużo klastrów reprezentujących różne branże,
od budownictwa poprzez przemysł metalowo-maszynowy, technologie morskie,
operacje logistyczne, motoryzację, po lotnictwo, turystykę, zdrowie czy ekotechnologie.
Nie należy jednak myśleć schematycznie. Czy przedsiębiorstwo społeczne
produkujące soki owocowe ma szansę na rozwinięcie swojego potencjału wyłącznie
w klastrze spożywczym? Może się okazać, że w klastrze o innym profilu będzie
radziło sobie znacznie lepiej. Na pewno warto dokładnie się zastanowić, który
klaster może nam najbardziej pomóc i gdzie znajdziemy najwięcej potencjalnych
klientów. Niezależnie jednak od dokonanego wyboru przystąpienie do klastra
zawsze będzie doskonałą okazją do sprawdzenia nowych rozwiązań
w biznesie i poszerzenia swojego rynku zbytu.
Przedsiębiorstwa
społeczne, które są zainteresowane ofertą klastrów, mogą skorzystać
z oferty bezpłatnego projektu „SUKCES —
program wsparcia podmiotów ekonomii społecznej
w funkcjonowaniu w sieciach, partnerstwach i klastrach”. Organizatorami akcji są Caritas Archidiecezji Przemyskiej w partnerstwie z Podkarpacką
Akademią Przedsiębiorczości, którzy to aktywnie
pomagają przedsiębiorstwom społecznym w aplikowaniu i funkcjonowaniu w ramach
klastrów komercyjnych.
Dodatkowe
informacje można znaleźć na stronie: www.pap.rzeszow.pl/projekty/sukces/.
Klastry to wyjątkowa
szansa rozwoju dla przedsiębiorstw społecznych. Szczególnie teraz, kiedy
pandemia dotknęła tak wiele przedsiębiorstw, warto trzymać się razem. Być może
właśnie taka strategia okaże się przepisem na sukces, tym cenniejszym, że
osiągniętym w trudnych dla przedsiębiorców czasach.
Komentarze
Prześlij komentarz