Współpraca przedsiębiorstw społecznych z klastrami szansą na wspólny sukces

 



Czy klaster może stać się platformą rozwoju przedsiębiorstw społecznych? Czy przedsiębiorstwa społeczne mogą być źródłem wartości dodanej dla klastrów? Oczywiście, że tak, ale obie strony muszą dać sobie na to szansę.

Na początek warto wyjaśnić, czym jest przedsiębiorstwo społeczne. W przeciwieństwie
do przedsiębiorstwa komercyjnego, którego specyfika sprowadza się do generowania czystego zysku, głównym celem przedsiębiorstwa społecznego jest osiąganie założonych celów społecznych. Organizacje takie muszą zatrudniać co najmniej 30% osób należących do grupy osób bezrobotnych, niepełnosprawnych, usamodzielnianych lub innych, określonych w odpowiednich przepisach.

Przedsiębiorstwa społeczne możemy spotkać wszędzie, nawet sobie tego nie uświadamiając. Może
to być agencja marketingowa, przedszkole, firma księgowa, drukarnia, organizator wycieczek szkolnych czy piekarnia tuż za rogiem. Wszystkie te, na pierwszy rzut oka różne podmioty łączy jedno — integracja społeczna i zawodowa osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.

Klaster z kolei to „geograficzne skupisko niezależnych podmiotów reprezentujących określoną specjalizację gospodarczą, współpracujących i konkurujących ze sobą, w ramach łańcucha wartości (…). Klaster stanowi źródło korzyści i tworzy nową wartość dla wszystkich typów podmiotów w nim uczestniczących, takich jak przedsiębiorstwa, uczelnie i inne jednostki naukowe, instytucje otoczenia biznesu, administracja publiczna oraz pozostałe organizacje wspierające”[1].

Czy warto łączyć te dwa różne światy?

Zdecydowanie warto i skorzystają na tym wszyscy! Przystąpienie przedsiębiorstwa społecznego
do klastra to wartość dla każdej ze stron. Klaster zyska wiarygodnego partnera. Będzie mógł również cieszyć się jeszcze pełniejszym wizerunkiem podmiotu odpowiedzialnego społecznie. Przedsiębiorstwa komercyjne skupione w klastrze będą mogły startować w przetargach lub sięgać
po fundusze przeznaczone dla partnerstw z przedsiębiorstwami społecznymi. Zdobędą kontakty
do konkretnych środowisk, np. osób z niepełnosprawnościami czy zagrożonych wykluczeniem społecznym. Zyskają też możliwość skorzystania z ulg z tytułu wpłat na PFRON. Nie bez znaczenia
są także korzyści wizerunkowe, wynikające z możliwości realizacji przedsięwzięć wpisujących się
w politykę społecznej odpowiedzialności biznesu.

Z kolei dla przedsiębiorstwa społecznego przystąpienie do klastra to otwarcie się na nowe rynki, szansa na skorzystanie z zaawansowanej wiedzy biznesowej, wsparcie w działaniach marketingowych, tworzenie sieci kontaktów, konsorcja biznesowe, oszczędności finansowe
z uczestnictwa w platformach zakupowych i wiele innych korzyści wynikających
z indywidualnej oferty członkowskiej poszczególnych klastrów.

Caritas Archidiecezji Przemyskiej, w partnerstwie z Podkarpacką Akademią Przedsiębiorczości,
w ramach bezpłatnego projektu „SUKCES – program wsparcia podmiotów ekonomii społecznej
w funkcjonowaniu w sieciach, partnerstwach i klastrach”
, realizowanego w ramach Działania 2.9 Rozwój ekonomii społecznej Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020, aktywnie pomaga przedsiębiorstwom społecznym w aplikowaniu i funkcjonowaniu w ramach klastrów komercyjnych.

Doświadczeni eksperci i specjaliści do spraw marketingu, prawa, przedsiębiorczości społecznej
i powiązań kooperacyjnych doradzą w wyborze odpowiedniego klastra, pomogą nawiązać kontakty, wesprą w tworzeniu oferty i odpowiedzą na pytania i wątpliwości związane z procesem rekrutacji
do klastra. Będą także wspierać przedsiębiorstwo społeczne w początkowym okresie funkcjonowania w klastrze, oferując pomoc w nawiązywaniu relacji biznesowych, opracowywaniu oferty handlowej czy zwiększaniu kompetencji biznesowych. Oferta w ramach projektu jest bardzo szeroka
i dostosowana do indywidualnych potrzeb danego przedsiębiorstwa.

Współpraca przedsiębiorstw społecznych z klastrami może okazać się prawdziwym przepisem
na sukces. Kluczowe jest jednak, aby poznały one swój potencjał i potrafiły umiejętnie skorzystać
z oferowanych przez klaster możliwości, z kolei klaster musi się przekonać, że taka współpraca się opłaca. Zachęcamy do dołączenia do projektu i przekonania się, jak wielkie możliwości daje członkostwo w klastrach
– podsumowuje i zachęca do udziału w projekcie Katarzyna Podraza, dyrektor ds. strategii i rozwoju biznesu w Podkarpackiej Akademii Przedsiębiorczości.

Szczegóły projektu: http://www.pap.rzeszow.pl/projekty/sukces/


[1] Standardy zarządzania klastrem, pod red. J. Podgórskiej, wyd. 2, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2016.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Projekt grantowy „Skalowanie innowacji społecznej Opieka domowa na terenach wiejskich"

Ekomarketing w sieci branżowej

Struktura rynku dań gotowych w branży spożywczej