Współpraca przedsiębiorstw społecznych z klastrami szansą na wspólny sukces
Na
początek warto wyjaśnić, czym jest przedsiębiorstwo społeczne. W
przeciwieństwie
do przedsiębiorstwa komercyjnego, którego specyfika sprowadza się do generowania
czystego zysku, głównym celem przedsiębiorstwa społecznego jest osiąganie założonych
celów społecznych. Organizacje takie muszą zatrudniać co najmniej 30% osób
należących do grupy osób bezrobotnych, niepełnosprawnych, usamodzielnianych lub
innych, określonych w odpowiednich przepisach.
Przedsiębiorstwa
społeczne możemy spotkać wszędzie, nawet sobie tego nie uświadamiając. Może
to być agencja marketingowa, przedszkole, firma księgowa, drukarnia,
organizator wycieczek szkolnych czy piekarnia tuż za rogiem. Wszystkie te, na
pierwszy rzut oka różne podmioty łączy jedno — integracja społeczna i zawodowa
osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
Klaster
z kolei to „geograficzne skupisko niezależnych podmiotów reprezentujących
określoną specjalizację gospodarczą, współpracujących i konkurujących ze sobą,
w ramach łańcucha wartości (…). Klaster stanowi źródło korzyści i tworzy nową
wartość dla wszystkich typów podmiotów w nim uczestniczących, takich jak
przedsiębiorstwa, uczelnie i inne jednostki naukowe, instytucje otoczenia
biznesu, administracja publiczna oraz pozostałe organizacje wspierające”[1].
Czy warto łączyć te dwa różne światy?
Zdecydowanie
warto i skorzystają na tym wszyscy! Przystąpienie przedsiębiorstwa społecznego
do klastra to wartość dla każdej ze stron. Klaster zyska wiarygodnego partnera.
Będzie mógł również cieszyć się jeszcze pełniejszym wizerunkiem podmiotu
odpowiedzialnego społecznie. Przedsiębiorstwa komercyjne skupione w klastrze będą
mogły startować w przetargach lub sięgać
po fundusze przeznaczone dla partnerstw z przedsiębiorstwami społecznymi.
Zdobędą kontakty
do konkretnych środowisk, np. osób z niepełnosprawnościami czy zagrożonych
wykluczeniem społecznym. Zyskają też możliwość skorzystania z ulg z tytułu
wpłat na PFRON. Nie bez znaczenia
są także korzyści wizerunkowe, wynikające z możliwości realizacji przedsięwzięć
wpisujących się
w politykę społecznej odpowiedzialności biznesu.
Z
kolei dla przedsiębiorstwa społecznego przystąpienie do klastra to otwarcie się
na nowe rynki, szansa na skorzystanie z zaawansowanej wiedzy biznesowej,
wsparcie w działaniach marketingowych, tworzenie sieci kontaktów, konsorcja
biznesowe, oszczędności finansowe
z uczestnictwa w platformach zakupowych i wiele innych korzyści wynikających
z indywidualnej oferty członkowskiej poszczególnych klastrów.
Caritas
Archidiecezji Przemyskiej, w partnerstwie z Podkarpacką Akademią
Przedsiębiorczości,
w ramach bezpłatnego projektu „SUKCES –
program wsparcia podmiotów ekonomii społecznej
w funkcjonowaniu w sieciach, partnerstwach i klastrach”, realizowanego w ramach Działania 2.9
Rozwój ekonomii społecznej Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 –
2020, aktywnie pomaga przedsiębiorstwom
społecznym w aplikowaniu i funkcjonowaniu w ramach klastrów komercyjnych.
Doświadczeni
eksperci i specjaliści do spraw marketingu, prawa, przedsiębiorczości
społecznej
i powiązań kooperacyjnych doradzą w wyborze odpowiedniego klastra, pomogą nawiązać
kontakty, wesprą w tworzeniu oferty i odpowiedzą na pytania i wątpliwości związane
z procesem rekrutacji
do klastra. Będą także wspierać przedsiębiorstwo społeczne w początkowym
okresie funkcjonowania w klastrze, oferując pomoc w nawiązywaniu relacji
biznesowych, opracowywaniu oferty handlowej czy zwiększaniu kompetencji biznesowych.
Oferta w ramach projektu jest bardzo szeroka
i dostosowana do indywidualnych potrzeb danego przedsiębiorstwa.
–
Współpraca przedsiębiorstw społecznych z
klastrami może okazać się prawdziwym przepisem
na sukces. Kluczowe jest jednak, aby poznały one swój potencjał i potrafiły
umiejętnie skorzystać
z oferowanych przez klaster możliwości, z kolei klaster musi się przekonać, że
taka współpraca się opłaca. Zachęcamy do dołączenia do projektu i przekonania
się, jak wielkie możliwości daje członkostwo w klastrach – podsumowuje i
zachęca do udziału w projekcie Katarzyna Podraza, dyrektor ds. strategii i
rozwoju biznesu w Podkarpackiej Akademii Przedsiębiorczości.
[1]
Standardy zarządzania klastrem, pod red. J. Podgórskiej, wyd. 2, Polska
Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2016.
Komentarze
Prześlij komentarz