Komunikacja wewnętrzna w sieci
Zanim zaczniemy mówić o sieci branżowej na zewnątrz, należy zadbać o uporządkowanie spraw wewnątrz organizacji. PR zewnętrznego nie można prowadzić bez wcześniejszego lub równoległego prowadzenia PR wewnętrznego („PR begin at home”).
- pracownikami w sieci, a także podmiotach członkowskich,
- pracownikami
emerytowanym,
- potencjalnymi pracownikami (np. studentami),
- organizacjami działającymi w sieci,
- partnerami bibznesowymi i społecznymi,
- rodzinami pracowników.
Istnieje wiele form komunikacji wewnętrznej w organizacji:
Komunikacja
formalna
- Oddolna – od pracowników do kierownictwa czy zarządu
(sugestie, opinie, propozycje),
- Odgórna – przekazywanie informacji podwładnym,
- Horyzontalna – pomiędzy pracownikami tego
samego szczebla,
- Nielinearna – pomiędzy różnymi poziomami
organizacyjnymi.
Dopiero istnienie
komunikacji odgórnej wyzwala komunikację oddolną.
Komunikacja nieformalna
W każdej organizacji istnieje również komunikacja nieformalna, czyli pogłoski i plotki przekazywane z ust do ust poza istniejącym systemem komunikacji wewnętrznej. Ta forma pojawia się w reakcji na sytuacje ważne dla pracowników, wywołujące u nich niepokój lub zwyczajne zainteresowanie. Jedną z najskuteczniejszych metod eliminowania plotek jest stworzenie dobrej sieci komunikacyjnej.
Umocnienie wiarygodności, szczerość oraz zdobycie zaufania muszą być zasadniczymi celami procesu komunikacji z pracownikami.
Każda strategia musi uwzględniać pięć elementów:
Ø Regularne badanie nastrojów, postaw pracowniczych – może pomóc
zidentyfikować problemy zanim przerodzą się one w sytuację kryzysową.
Pracownicy, których nastroje są badane, których informuje się o wynikach tych
badań, wskazuje działania oparte na wnioskach, będą o wiele bardziej skłonni
zaakceptować politykę kierownictwa.
Ø Konsekwencja – regularne przekazywanie zarówno dobrych jak i złych
wiadomości. Kierownictwo, które obiecuje otwartą i uczciwą komunikację musi ją
realizować w praktyce. Polityka „otwartych drzwi” oznacza otwarte drzwi – nie
częściowo otwarte ani nie otwarte czasami.
Ø Osobisty aspekt komunikacji – pracownicy oczekują osobistej uwagi ze
strony tych dla których pracują, szczególnie ich bezpośredniego przełożonego.
Ø Szczerość – dzisiaj pracownicy są mniej lojalni i ufni, nastawieni
sceptycznie, w kontaktach z nimi liczy się uczciwość.
Ø Innowacyjność – aby łatwiej dotrzeć do pracowników wychowanych na
Internecie należy oprzeć się na nowych technologiach i innowacyjnych
rozwiązaniach.
Plan komunikacji jest pisemnym oświadczeniem o tym, jakie działania
komunikacyjne będą powzięte, aby wspomóc osiąganie określonych celów
organizacji; jakie są ramy czasowe wykonania planu, budżet oraz procedury
pomiaru wyników komunikacji. Każda organizacja, w tym sieć branżowa powinna być
spisany system komunikacji.
Komentarze
Prześlij komentarz