Ekomarketing w sieci branżowej
Zielony marketing (ang. green marketing), czy inaczej eko marketing, marketing ekologiczny lub środowiskowy dotyczy przede wszystkim wprowadzenia do obrotu produktów i usług, które uznaje się za bezpieczne dla środowiska wraz z wszelkimi działaniami, które towarzyszą temu wdrożeniu. Będziemy zatem mówić o zmianach w zakresie modyfikacji produktu, zmianach w obrębie procesu produkcji, opakowań, oznaczeń, a także form promocji. Obecnie jednoznaczne określenie zakresu zielonego marketingu nie jest zadaniem łatwym, bowiem w tym zakresie przenika się wiele znaczeń i rozumień tego pojęcia. Bardzo często „zielony marketing” wykracza poza ramy środowiskowe i dotyczy również wielu kwestii etycznych. Zielony marketing to nowe spojrzenie na zagadnienie marketingu w ogóle. To podejście, którego zadaniem jest dostosowanie obecnie funkcjonujących technik marketingowych do zmieniających się realiów gospodarczych i oczekiwań klientów w zakresie zagadnień środowiskowych. Co ważne, zielony marketing, by mógł sprawnie funkcjonować i przynosić firmom założone korzyści musi być częścią globalnej strategii przedsiębiorstwa.
Pojęcie zielonego marketingu nie jest nowym tematem. Dyskusje nad tym
zagadnieniem prowadzone były już w latach 80-tych. W 1975r. American Marketing
Association (AMA) zorganizowało warsztat pod tytułem „Marketing ekologiczny”.
Efektem spotkania była jedna z pierwszych książek na ten temat pt. "Ecological Marketing" (Karl E.,
Henion; Thomas C. Kinnear , 1976). W tym też okresie pojawiły się wobec
przedsiębiorców pierwsze społeczne oczekiwania większej odpowiedzialności za
wpływ na środowisko. Coraz więcej konsumentów opowiadało się po „zielonej
stronie” biznesu. Nie bez znaczenia były również zmiany klimatyczne, które w
coraz większym stopniu zaczęły wpływać na sposób prowadzenia przedsiębiorstw.
Jednocześnie wciąż brakowało regulacji w zakresie zielonego marketingu.
Przedsiębiorcy nie wiedzieli do końca gdzie jest granica pomiędzy
wykorzystywaniem kwestii ekologicznych do jednorazowych akcji promocyjnych a
rozbudowaną strategią środowiskową, czy odpowiedzialnego biznesu. Obecnie,
pomimo wielu wytycznych w zakresie zielonego marketingu, przedsiębiorcy wciąż
wykorzystują kwestie środowiskowe nie zawsze z dobrych pobudek, czasem do
czynienia mamy z tzw. „greenwaschingiem”, czyli „eko ściemą”.
Na zachodzie znany od lat, w Polsce
ekomarketing jest pojęciem wciąż zyskującym na popularności. Chociaż wciąż
stanowi on domenę dużych firm, jego rozwiązania świetnie sprawdzają się także w
mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach.
Z badań wynika, że biznes nie tylko wierzy w skuteczność zielonego marketingu, ale wręcz uznaje
go za narzędzie bardziej efektywne od tradycyjnej komunikacji i zamierza
zwiększyć wydatki w tym obszarze. Przedsiębiorstwa, które plasują się na rynku jako „zielone”, znaczną
część budżetu marketingowego wydają na rozwiązania eko, częściej realizują
również różnego typu kampanie ekologiczne. Co ciekawe w większości firm
managerowie twierdzą, że klienci postrzegają ich przedsiębiorstwa jako mniej
„zielone” niż są w rzeczywistości, co skutkuje koniecznością zwiększenia
wysiłków na rzecz komunikowania zielonego wizerunku firmy.
Ekomarketing jest elementem szerszej strategii zarządzania jaką jest społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR, ang. corporate social responsibility), której zastosowanie w prowadzonej działalności biznesowej może przynieść firmie wiele korzyści, bowiem pozwala wyróżnić się na rynku, przyciągnąć nowych klientów, zbudować dobre relacje z otoczeniem, ograniczyć wydatki na reklamę i działalność marketingową, a w konsekwencji doprowadzić do wzrostu zysków. CSR przekłada się również pozytywnie na relacje z personelem, jego efektywność oraz kulturę samej organizacji co w każdej branży ma kluczowe znaczenie dla powodzenia podejmowanych przedsięwzięć. Sam zielony marketing, poza ewidentnymi korzyściami środowiskowymi, jest dobrym narzędziem kształtowania pozytywnego wizerunku marki i wzbudzenia zainteresowania obecnych i przyszłych nabywców.
Zdecydowanie ekomarketing to rozwiązanie, które sprawdzi się nie tylko w firmach członkowskich tworzących sieć branżową, ale też w samej strukturze sieci.
Komentarze
Prześlij komentarz