Tworzenie marki sieci PES

 


Definicja marki jest bardzo złożona i wymaga szerszego podejścia, niż popularne jej stosowanie 
w kontekście nazwy produktu, logo lub znaku firmowego. Analizując pojęcie marki pod kątem korzyści dla klientów jest to zbiór elementów funkcjonalnych i symbolicznych. Pomagają one
w budowaniu wiernego i lojalnego grona nabywców, jednocześnie umożliwiając właścicielowi marki osiągnięcie wiodącej pozycji na rynku. Organizacja powinna skupić swoją uwagę na elementach symbolicznych i emocjonalnych marki, które wiążą bezpośrednio nabywcę i markę. Są to m.in. skojarzenia z marką, postawy, wartości psychologiczne i społeczne, czyli zestaw cech, które reprezentują markę i zakorzeniają się w umyśle klienta[1].

Marka poprzez swój unikalny system identyfikacji buduje relacje z nabywcą. Przypisanie jej określonych cech i wartości pozwala ukształtować obraz marki w oczach klientów i utożsamić się
z oferowanym przez markę produktem[2]. Nadanie marce odpowiednich cech osobowości jest niezwykle ważne ze względu na konkurencję, która może skopiować elementy funkcjonalne: logo, opakowanie czy nawet wprowadzić substytut produktu ale nie skopiuje skojarzeń związanych
z daną marką. Marka buduje poczucie jedności między przedsiębiorstwem a konsumentem.

Budowanie marki zazwyczaj rozpoczyna się od elementów symbolicznych i emocjonalnych: stworzenia osobowości, wyróżnienia głównego komunikatu o marce, określenia wartości.

Następnym krokiem jest stworzenie elementów funkcjonalnych: logo, hasła reklamowego, strony www czyli graficznego wizerunku marki. Bardzo ważne jest zadbanie o tę kwestię już w momencie kreacji – budowanie wizerunku marki powinno być procesem ciągłym i systematycznym.

Dobrze zbudowana marka staje się elementem majątku przedsiębiorstwa. Kapitał marki - jej rozpoznawalność, lojalność klientów, pozytywne skojarzenia czy prawo do jej rozwoju - wzmacnia jej wartość niematerialną w kilku aspektach. Przyjmując finansowy punkt widzenia, kapitał marki to dodatkowa kwota, jaką klienci są w stanie zapłacić za dany produkt[3].

Wartość marki można również oceniać poprzez możliwość jej rozszerzenia – po osiągnięciu sukcesu komercyjnego przez produkt, organizacje często decydują się na wprowadzenie kolejnego pod tą samą marką. Aby zbudować wysoki kapitał marki trzeba zidentyfikować oczekiwania klienta, wzbudzić jego zainteresowanie i zaufanie. Istotą wartości marki jest także umiejętnie nią zarządzanie. Przesłanie marki powinno być spójne z przesłaniem i kluczowym komunikatem organizacji.  Dzięki temu oba wizerunki uzupełniają się i wzmacniają.

W przypadku organizacji jednomarkowej jej wartości są najczęściej tożsame z wizerunkiem marki. Umiejętne budowanie marki ułatwi dotarcie do jak najszerszego grona odbiorców i przekonanie ich do skorzystania z oferty danej organizacji.

 



[1]https://mfiles.pl/pl/index.php/Marka

[2]http://marketingwpigulce.pl/czym-jest-marka/

[3]http://msp.money.pl/wiadomosci/zarzadzanie/artykul/czym;jest;wartosc;marki;i;jak;ja;budowac,18,0,622354.html

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Projekt grantowy „Skalowanie innowacji społecznej Opieka domowa na terenach wiejskich"

Ekomarketing w sieci branżowej

Struktura rynku dań gotowych w branży spożywczej