Tworzenie marki sieci PES
Definicja marki jest bardzo złożona i wymaga
szerszego podejścia, niż popularne jej stosowanie
w kontekście nazwy produktu, logo lub znaku firmowego. Analizując pojęcie marki
pod kątem korzyści dla klientów jest to zbiór elementów funkcjonalnych i symbolicznych.
Pomagają one
w budowaniu wiernego i lojalnego grona nabywców, jednocześnie umożliwiając
właścicielowi marki osiągnięcie wiodącej pozycji na rynku. Organizacja powinna
skupić swoją uwagę na elementach symbolicznych i emocjonalnych marki, które wiążą
bezpośrednio nabywcę i markę. Są to m.in. skojarzenia z marką, postawy,
wartości psychologiczne i społeczne, czyli zestaw cech, które reprezentują
markę i zakorzeniają się w umyśle klienta[1].
Marka poprzez swój unikalny system
identyfikacji buduje relacje z nabywcą. Przypisanie jej określonych cech i
wartości pozwala ukształtować obraz marki w oczach klientów i utożsamić się
z oferowanym przez markę produktem[2].
Nadanie marce odpowiednich cech osobowości jest niezwykle ważne ze względu na
konkurencję, która może skopiować elementy funkcjonalne: logo, opakowanie czy
nawet wprowadzić substytut produktu ale nie skopiuje skojarzeń związanych
z daną marką. Marka buduje poczucie jedności między przedsiębiorstwem a
konsumentem.
Budowanie marki zazwyczaj rozpoczyna się od
elementów symbolicznych i emocjonalnych: stworzenia osobowości, wyróżnienia
głównego komunikatu o marce, określenia wartości.
Następnym krokiem jest stworzenie elementów
funkcjonalnych: logo, hasła reklamowego, strony www czyli graficznego wizerunku
marki. Bardzo ważne jest zadbanie o tę kwestię już w momencie kreacji –
budowanie wizerunku marki powinno być procesem ciągłym i systematycznym.
Dobrze zbudowana marka staje się elementem
majątku przedsiębiorstwa. Kapitał marki - jej rozpoznawalność, lojalność
klientów, pozytywne skojarzenia czy prawo do jej rozwoju - wzmacnia jej wartość
niematerialną w kilku aspektach. Przyjmując finansowy punkt widzenia, kapitał
marki to dodatkowa kwota, jaką klienci są w stanie zapłacić za dany produkt[3].
Wartość marki można również oceniać poprzez
możliwość jej rozszerzenia – po osiągnięciu sukcesu komercyjnego przez produkt,
organizacje często decydują się na wprowadzenie kolejnego pod tą samą marką.
Aby zbudować wysoki kapitał marki trzeba zidentyfikować oczekiwania klienta,
wzbudzić jego zainteresowanie i zaufanie. Istotą wartości marki jest także
umiejętnie nią zarządzanie. Przesłanie marki powinno być spójne z przesłaniem i
kluczowym komunikatem organizacji. Dzięki
temu oba wizerunki uzupełniają się i wzmacniają.
W przypadku organizacji jednomarkowej jej
wartości są najczęściej tożsame z wizerunkiem marki. Umiejętne budowanie marki
ułatwi dotarcie do jak najszerszego grona odbiorców i przekonanie ich do
skorzystania z oferty danej organizacji.
Komentarze
Prześlij komentarz