Klaster jako stymulator rozwoju przedsiębiorstw społecznych

 



Przedsiębiorstwa społeczne to podmioty prowadzące działalność gospodarczą w ściśle społecznych celach. Generują zyski jak każda inna firma, ale przeznaczają je na wzmocnienie potencjału przedsiębiorstwa, reintegrację zawodową i społeczną lub na działalność pożytku publicznego prowadzoną na rzecz społeczności lokalnej. Czy warto by takie organizacje należały do klastrów? Przekonajcie się sami!

Klaster to „grupa przedsiębiorstw, instytucji albo innego rodzaju organizacji, które koncentrując się na tym samym lub zbliżonym obszarze działalności, chcą ze sobą współpracować, by osiągać przewagę konkurencyjną na danym rynku”[1]. Istotą działania klastra jest przynoszenie korzyści podmiotom, które go tworzą. Warto zwrócić uwagę, że organizacje uczestniczące w klastrze
w otoczeniu rynkowym najczęściej ze sobą konkurują, jednak mimo to członkostwo w klastrze jest dla nich wartościowe. Jest to tak zwany efekt synergii, gdzie współpracując, osiąga się znacznie większe korzyści, niż działając w pojedynkę. Efekt ten w przypadku przedsiębiorstw społecznych jest naprawdę pozytywny.

Korzyści z udziału w klastrze

Uczestnictwo w klastrze niesie ze sobą wiele korzyści. Członkostwo w nim pozwala przedsiębiorstwom efektywniej wykorzystywać zasoby, a także czerpać z wiedzy i doświadczenia pozostałych podmiotów w klastrze. Małe przedsiębiorstwa mają dostęp do nowych technologii instytucji naukowych, z których poza klastrem nie mogłyby korzystać choćby z uwagi na wysokie koszty. Duże przedsiębiorstwa mogą korzystać z wiedzy i doświadczenia instytucji naukowych, redukując w ten sposób ryzyko związane z pracami badawczymi. Współpraca w ramach klastra jest szczególnie przydatna dla przedsiębiorstw społecznych, które z uwagi na swoją specyfikę charakteryzują się mniejszą konkurencyjnością i często wyższymi kosztami funkcjonowania. Uczestnictwo w klastrze daje im możliwość pozyskania środków finansowych, dostęp
do nowoczesnych rozwiązań i technologii, doradztwa czy coachingu. Klaster przynosi swoim członkom wiele korzyści, wśród których można wyróżnić w szczególności:

  • promocję i wspólne działania marketingowe;
  • reprezentację interesów podmiotu w regionie, kraju czy na arenie międzynarodowej;
  • lobbing w zakresie powstających aktów prawnych;
  • rozwijanie i koordynowanie współpracy w zakresie B+R (badawczo-rozwojowym)
    z jednostkami badawczo-rozwojowymi i uczelniami wyższymi, w szczególności w zakresie nowych technologii;
  • umożliwienie udziału w krajowych i międzynarodowych projektach badawczych;
  • możliwość udziału w spotkaniach z krajowymi i zagranicznymi inwestorami;
  • wyszukiwanie partnerów;
  • możliwość uczestnictwa w spotkaniach, konferencjach, targach, misjach czy szkoleniach organizowanych przez klaster;
  • wymianę doświadczeń i wiedzy;
  • ograniczenie ryzyka i kosztu prowadzenia własnej działalności gospodarczej;
  • pomoc w pozyskaniu źródeł finansowania;
  • wsparcie merytoryczne, np. pomoc w zakresie pozyskiwania dotacji;
  • wzrost produktywności organizacji;
  • mniejsze koszty logistyki, transportu;
  • wsparcie w zakresie łańcuchów wartości[2].

Jak widać, zdecydowanie warto, by przedsiębiorstwa społeczne przystępowały do klastrów. Czym się kierować w wyborze właściwego klastra? Przede wszystkim przedmiotem swojej działalności, ponieważ najefektywniejsza jest współpraca pomiędzy podmiotami o tożsamych lub zbliżonych profilach branżowych.

Więcej o klastrach i istocie ich działania, a także zasadności przystąpienia do nich przedsiębiorstw społecznych można się dowiedzieć, dołączając do projektu „SUKCES – program wsparcia podmiotów ekonomii społecznej w funkcjonowaniu w sieciach, partnerstwach i klastrach”, realizowanego
w ramach Działania 2.9 Rozwój ekonomii społecznej Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020 przez Caritas Archidiecezji Przemyskiej w partnerstwie z Podkarpacką Akademią Przedsiębiorczości.

Szczegóły projektu: www.pap.rzeszow.pl/projekty/sukces/.

 



[1] http://www.imdik.pan.pl/pl/klastry/aktualnosci-klastry/321-czym-jest-klaster, dostęp: 25.03.2021 r.

[2] https://ekoinnowacje.irme.pl/klaster/; dostęp: 25.03.2021 r.



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Projekt grantowy „Skalowanie innowacji społecznej Opieka domowa na terenach wiejskich"

Ekomarketing w sieci branżowej

Struktura rynku dań gotowych w branży spożywczej