Przedsiębiorstwo społeczne w klastrze lub sieci – sprawdź czy warto dołączyć!
Klaster
tworzą niezależne podmioty, reprezentujące pewną specjalizację
gospodarczą, z określonego geograficznie obszaru. Podmioty te współpracują ze
sobą celem osiągania wzajemnych korzyści. Pomimo faktu, że na rynku ze sobą
konkurują, przynależność do klastra daje im liczne korzyści. Wspólnie
zdecydowanie łatwiej jest sięgać po różne rozwiązania, czasem zupełnie
niedostępne dla pojedynczych firm.
Z drugiej strony klaster to grupa, która
dzięki aktywnej współpracy jest w stanie oferować komplementarne produkty czy
usługi. Jedna zrzeszona w nim firma wdraża np.
sklepy internetowe, druga systemy do zarządzania magazynem, kolejna
wspiera dystrybucję, inna znów prowadzi działania wizerunkowe. Każdy z tych
podmiotów oferuje konkretne, pojedyncze usługi, które razem
w klastrze mogą być zaproponowane klientowi jako spójna i atrakcyjna całość.
Członkowie klastra rozszerzają tym samym swoje rynki zbytu i zyskują dostęp do
klientów, którzy wcześniej byli poza ich zasięgiem. Klienci zdobywają dostęp do
kompleksowej wiedzy i doświadczenia oraz łatwiejszej współpracy z wykonawcami z
klastra. Nie muszą już „ogarniać całości”, bo funkcję tę zaczyna pełnić
klaster. To tylko część z korzyści
przynależności do klastra.
Działanie klastra jest sformalizowane i
podlega jasno określonym zasadom. Do klastra przystąpić mogą zarówno
przedsiębiorstwa (w tym społeczne), uczelnie i inne jednostki naukowe,
instytucje otoczenia biznesu, administracja publiczna oraz różnego typu
organizacje wspierające.
Sieć definiowana
jest jako grupa podmiotów ekonomii społecznej oraz innych organizacji,
działających w określonej branży, bądź też o podobnym aspekcie działalności
(jak np. zatrudnianie osób z autyzmem).
Działanie sieci nie musi być tak bardzo
sformalizowane jak działanie klastra. Powiązanie pomiędzy podmiotami tworzącymi
sieć również może mieć różny charakter: od formalnego po luźne kontakty
rynkowe. Ważny jest transfer zasobów pomiędzy jednostkami, które tworzą sieć.
Co to oznacza
w praktyce? Podmioty zrzeszone w sieci powinny wymieniać pomiędzy sobą
informacje, pomysły, wiedzę, a także dzielić swoim potencjałem, bo ty by
pomagając innym, jednocześnie doskonalić określone aspekty swojej działalności.
Jak widać
różnica pomiędzy klastrem a siecią skupia się przede wszystkim na stopniu
sformalizowania działania grupy,
ograniczeniach (bądź nie) terytorialnych, a także konieczności lub jej
braku działania w określonej branży. Jedna i druga forma ma przynosić
zrzeszonym podmiotom wyłącznie korzyści.
Przedsiębiorstwo społeczne jest specyficzną formą prowadzenia
działalności gospodarczej, bowiem nie działa dla maksymalizacji zysku
akcjonariuszy lub właścicieli, a dla określonego celu społecznego. Przykładem takiego
przedsiębiorstwa jest np. spółdzielnia socjalna, organizacja pozarządowa
prowadząca działalność gospodarczą, czy
spółka non-profit. Z uwagi na swoją rolę przedsiębiorstwa społeczne charakteryzują się mniejszą
konkurencyjnością i często wyższymi kosztami funkcjonowania niż firmy
komercyjne, dlatego też udział w klastrach i sieciach jest dla nich szczególnie
rekomendowany i polecany. Co zyskuje przedsiębiorstwo społeczne przystępując do
takich grup?
W zasadzie wszystko co najlepsze:
Ø możliwość korzystania z już
istniejących, wypracowanych rozwiązań,
Ø transfer wiedzy, innowacji
i technologii,
Ø szansę uczenia się od
podmiotów komercyjnych,
Ø dostęp do ekspertów i
doradców,
Ø możliwość zbudowania
komplementarnej oferty,
Ø wsparcie w procesie
promocji i zarządzania firmą,
Ø a w konsekwencji poprawę
swojej pozycji konkurencyjnej na rynku i wzrost zysków!
Więcej
o klastrach i sieciach branżowych, istocie ich działania, a także zasadności
przystąpienia
do nich przedsiębiorstw społecznych, można się dowiedzieć dołączając do bezpłatnego
projektu „SUKCES – program
wsparcia podmiotów ekonomii społecznej w funkcjonowaniu w sieciach,
partnerstwach i klastrach”, realizowanego w ramach Działania 2.9 Rozwój
ekonomii społecznej Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020
przez Caritas Archidiecezji
Przemyskiej, w partnerstwie z Podkarpacką Akademią Przedsiębiorczości.
Udział w projekcie
jest bezpłatny. Więcej informacji można uzyskać w biurze projektu lub na
stronie: www.pap.rzeszow.pl/projekty/sukces/.
Biuro projektu
Podkarpacka Akademia Przedsiębiorczości Katarzyna Podraza
ul. Dąbrowskiego 20A, 35-036 Rzeszów
Tel. (0-17) 857-71-00
E-mail w sprawie klastrów: klaster@pap.rzeszow.pl
E-mail w
sprawie przystąpienia do sieci: sukces@pap.rzeszow.pl
Komentarze
Prześlij komentarz