Charakterystyka branży usług dla osób starszych
Obecne i prognozowane na
kolejne dekady zmiany demograficzne w Polsce nie pozostaną bez wpływu na różne
sfery gospodarki. Niski przyrost naturalny, połączony z jednoczesnym
wydłużaniem się czasu trwania życia, przyczynia się do powstania niedoborów
zasobów pracy i ich starzenia się. Odpowiedź na wyzwania demograficzne stanowi
koncepcja „srebrnej gospodarki”, alternatywnie określana mianem gospodarki
senioralnej.
Rynek wyrobów i usług odpowiadających na potrzeby seniorów nie jest jednolity. Obejmuje szereg segmentów, których występowanie może być zróżnicowane terytorialnie. Zestawienie głównych segmentów, z zaznaczeniem, iż lista ta nie jest wyczerpująca, prezentuje poniższa lista:
1. Usługi opieki medycznej i pielęgnacyjnej w systemach rozproszonym i stacjonarnym,
2. Zastosowanie technologii informacyjnych w lecznictwie zamkniętym i ambulatoryjnym,
3. Adaptacja mieszkań i infrastruktury publicznej, w tym infrastruktury transportowej,
4. Promocja samodzielnego życia oraz profilaktyki zdrowotnej,
5. Dziedziny gerontologicznie istotne dla ekonomii zdrowia, w tym technologie medyczne i e-zdrowie, technologie wspierające słuch i wzrok, protetyka i ortopedia,
6. Edukacja, kultura, aktywność społeczna,
7. Media dla seniorów,
8. Sprzęt elektroniczny dla seniorów (np. telefony komórkowe),
9. Działania marketingowe skierowane do seniorów,
10. Wypoczynek, podróże, kultura, komunikacja i rozrywka,
11. Fitness i wellness,
12. Odzież i moda,
13. Usługi ułatwiające codzienne życie i inne prace domowe,
14. Ubezpieczenia odnoszące się głównie do form ryzyka właściwych starszemu wiekowi,
15. Usługi finansowe, zwłaszcza w dziedzinie ochrony kapitału, utrzymania bogactwa
i zapobiegania utracie oszczędności
Obserwowany
w ostatnich latach stały wzrost udziału osób w wieku senioralnym w ogólnej
liczbie ludności powoduje większe zainteresowanie organów władzy publicznej i
przedsiębiorców tą grupą osób. Podmioty władzy publicznej, tak na szczeblu
rządowym, jak i samorządowym podejmują działania w zakresie dostosowania
infrastruktury, zwłaszcza społecznej, do rosnących potrzeb seniorów.
Przedsiębiorcy natomiast reagują na zmiany potrzeb swoich odbiorców,
dostosowując ofertę produkowanych wyrobów i świadczonych usług do osób
starszych, wchodząc na rynek wyrobów i usług senioralnych, tworzących
gospodarkę senioralną.
Osoby
starsze, głównie ze względu na stan zdrowia, często potrzebują pomocy i opieki.
Stopień zaspokojenia tych potrzeb jest mniejszy od zgłaszanego popytu. Od 2010
r. liczba miejsc
w placówkach opieki dla seniorów sukcesywnie wzrasta. Analizując jednak dane
dotyczące miejsc
w domach pomocy społecznej w zestawieniu z liczbą osób w wieku senioralnym
można stwierdzić, że liczba miejsc w placówkach opieki na 10 tys. ludności w
wieku 60+ w ostatnich latach sukcesywnie spada.
Zmiany
dokonujące się na rynku wyrobów i usług, spowodowane rosnącym udziałem osób w
wieku 60+ w ogólnej liczbie ludności, stanowiły impuls do zaprojektowania i
przeprowadzenia przez statystykę publiczną badania srebrnej gospodarki (rynku
wyrobów i usług służących do zaspokajania potrzeb charakterystycznych dla osób
starszych). Wśród podmiotów należących do klas PKD wybranych do badania,
działalność związaną z dostawą wyrobów / świadczeniem usług senioralnych
prowadziło 14,1% podmiotów, przy czym udział ten był wyższy w przypadku
podmiotów niekomercyjnych (20,6%), niż komercyjnych (13,6%).
Najwięcej
podmiotów prowadzących działalność senioralną zlokalizowanych było w
województwach śląskim – 16,3% i mazowieckim – 10,9%, a najmniej w województwach
lubuskim – 1,3% i podlaskim – 1,8%.
Biorąc
pod uwagę główny rodzaj działalności należy zauważyć, że to w segmencie usług
opiekuńczych aż 78,7% podmiotów prowadziło działalność senioralną, zaś w
zakresie usług zdrowotnych – nieco ponad 51%.
Najmniejszą
aktywnością na rynku wyrobów i usług senioralnych charakteryzowały się podmioty
zaklasyfikowane do segmentów:
- ·
budownictwo (0,3%
podmiotów z segmentu),
- ·
wyrobów poprawiających
komfort życia (1,6%)
- ·
nowych technologii (1,7%).
Wśród
podmiotów prowadzących działalność senioralną najwięcej jednostek zadeklarowało
działalność w zakresie:
- ·
usług zdrowotnych (55,1%),
- ·
usług opiekuńczych (19,0%),
- ·
sportu i rekreacji (18,2%).
Podmioty
niekomercyjne działające na rynku senioralnym najczęściej zajmowały się:
- ·
świadczeniem usług opiekuńczych
(48,9%),
- ·
usług z zakresu sportu i
rekreacji (41,1%)
- ·
usług z zakresu kultury i
edukacji (41,1%),
- zaś podmioty komercyjne świadczeniem:
- ·
usług zdrowotnych (57,1%),
- ·
usług opiekuńczych (16,0%)
- ·
usług z zakresu sportu i
rekreacji (15,8%).
Podmioty
najczęściej prowadzą działalność senioralną jako statutową lub ze względu na
obserwowany wzrost udziału osób w wieku senioralnym w strukturze ludności. [2]
[1] Ciepucha E., Koniewski M., 2015, Potencjał rynku pracy województwa
łódzkiego w obszarze srebrnej gospodarki. Raport z badania, Wojewódzki Urząd
Pracy w Łodzi, Łódź
[2] Główny Urząd Statystyczny, Gospodarka senioralna w Polsce – stan i
metody pomiaru, Warszawa 2018
Komentarze
Prześlij komentarz