Charakterystyka branży gotowych produktów spożywczych

W 2020 roku firma Biostat® Centrum Badawczo-Rozwojowe przeprowadziło badanie marketingowe dotyczące dań gotowych. Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej grupie 1000 respondentów z całej Polski, którzy przynajmniej raz w tygodniu kupują danie gotowe. Danie gotowe było w badaniu określane jako posiłek w pełni przygotowany przez producenta, nadający się do spożycia po uprzednim podgrzaniu.

Wyniki badania pod kątem opakowań dan gotowych jakie najczęściej wybierają konsumenci przedstawia poniższy wykres.

Wykres 1 Preferencje konsumentów odnośnie opakowań dań gotowych


Źródło: opracowanie własne na podstawie www.statystyka.az.pl

Respondenci postrzegają opakowania szklane jako najbardziej neutralne, czyli nie reagujące
z żywnością. W/w badanie wskazało również, że wśród typów dań gotowych jakie wybierają konsumenci dominuje kuchnia tradycyjna. Preferencje respondentów co do rodzajów dań gotowych są następujące: największą popularnością cieszą się pierogi, bo wybiera je 27% respondentów (faszerowane mięsem – 25%, pierogi ruskie 20%, z kapustą i grzybami 17%, z serem i uszka 9%, 5% owocowe), 20% fasolkę po bretońsku, 20% flaki, 18% gołąbki, 10% klopsy i 5% bigos i gulasz.

Wykres 2 Preferencje konsumentów odnośnie dań gotowych

Źródło: opracowanie własne na podstawie www.statystyka.az.pl

Dania gotowe kupowane są zazwyczaj w dyskontach (62%), marketach (57%) oraz sklepach spożywczych (32%).

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Grupę AdRetail oraz Hiper-com Poland na terenie 10 dużych miast[1] blisko 80% ankietowanych z dużych miast kupuje gotowe dania. Prawie 40% badanych chce przede wszystkim w ten sposób zaoszczędzić swój czas. Niecałe 40% konsumentów przyznaje, że zaopatruje się w tego typu towary 4 razy w tygodniu.

Badanie zostało zrealizowane wśród 548 osób bezpośrednio robiących zakupy w sieciach handlowych, głównie w hipermarketach, dyskontach, supermarketach i sieciach convenience. Uczestniczyły w niej tylko te osoby, które na wstępie rozmowy wyraźnie zadeklarowały, że regularnie same robią zakupy spożywcze – minimum raz w tygodniu.

Obserwuje się tendencję poszerzania oferty dań gotowych. Początkowo na rynku dań gotowych dominowały zupki. One stanowiły stosunkowo niewielki element całodziennego planu żywieniowego. Obecnie oferta jest znacznie szersza i lepsza jakościowo. Są osoby, które w zasadzie tylko i wyłącznie bazują na gotowych potrawach. Wcześniej to nie miało miejsca. Tempo życia staje się coraz szybsze i intensywniejsze, najczęściej więc konsumenci stawiają na wygodę oraz oszczędność czasu. Dania gotowe są dla takich konsumentów doskonałym rozwiązaniem. Decyzje konsumentów często są uzależnione od obowiązującej mody żywieniowej. W ostatnich latach szczególnie silnym trendem stała się kuchnia roślinna. Propozycje wegetariańskie czy wegańskie są coraz częściej poszukiwane w sklepach. Wyraźnie widać również zwrot w stronę potraw orientalnych. Z badania również wynika, że 46% ankietowanych dokonuje zakupów dań gotowych spontanicznie. Obecne trendy pokazują, że polski klient zwraca większą uwagę na jakość niż cenę. Nie będzie więc starał się ograniczyć wydatków. Zakupów nie zaplanuje, tylko zrobi je spontanicznie.

Ponad 50% kupujących sprawdza skład produktu, a przeszło 30% zwraca uwagę na promocyjną cenę. Dla konsumentów coraz większe znaczenie mają także walory zdrowotne spożywanych produktów. Dla nich idealnym rozwiązaniem są mrożone dania. Badanie potwierdza większą ufność konsumentów do dań gotowych. Wpływ na to ma m.in. powszechny dostęp do informacji. Dzisiaj nie da się bazować na słabej jakości. Taka firma jest skazana na porażkę ze względu na powszechny dostęp do narzędzi komunikacji w social mediach.

Nie tylko osoby żyjące w biegu sięgają po dania gotowe. Częściej decydują się na nie także rodziny, te większe i mniejsze. Nie chodzi jednak tylko o oszczędność czasu. Konsumenci wybierają je ze względu na zaufanie do danej marki. Ponadto sięgają po dania, jakich jeszcze nie znają lub nie potrafią sami przyrządzić w domu, a także te z egzotycznymi składnikami, które trudno im kupić w pobliskim sklepie.

Spośród mięsnych dań gotowych na tackach najlepiej sprzedają się te, które bazują na kuchni polskiej. Polacy są przywiązani do tradycyjnych potraw, ale jednocześnie rośnie też zainteresowanie smakami świata.

W dzisiejszych zabieganych czasach atutem produktu jest również gramatura. Producenci oferują porcje do zjedzenia na raz, dopasowane do apetytu i możliwości określonych grup odbiorców. Innym atutem nowoczesnych dań gotowych, jest to, że często smakują one doskonale zarówno na zimno, jak i na gorąco. Podkreślają, że o wysokiej rotacji na półce decyduje także estetyczne i funkcjonalne opakowanie.[2]

Rosnąca konsumpcja dań gotowych sprawia, że producenci żywności konsekwentnie rozbudowują swoją ofertę, a na sklepowych półkach można już znaleźć niemal nieograniczony wybór produktów
z segmentu convenience. Dotyczy to zarówno dużych sieci, jak i mniejszych punktów sprzedaży,
a także stacji benzynowych. Badanie nt. konsumpcji dań gotowych, zrealizowane na zlecenie marki Konspol, pokazało, gdzie Polacy kupują dania gotowe. Z raportu „Badanie nt. konsumpcji dań gotowych” wynika, że dania gotowe kupowane są we wszelkiego rodzaju punktach sprzedaży, takich jak między innymi: dyskonty, hipermarkety, supermarkety, małe sklepy lokalne i sieciowe. Preferencje dotyczące zakupu poszczególnych kategorii produktów różnią się w odniesieniu do każdego z nich. Przykładowo, w przypadku dyskontów kształtują się następująco: kotlety panierowane – 54%, gotowe przekąski na tackach lub w pudełkach - 52%, kiełbaski, hamburgery
i hot-dogi w bułkach – 40%, pełne dania – 48%, dania garmażeryjne – 59%, gotowe kanapki – 34%, zapiekanki – 57%. Na to co konsumenci kupują mają wpływ nie tylko indywidualne preferencje i czynniki demograficzne, ale również pory dnia – samej transakcji i planowanej konsumpcji. Kanapki nabywamy najczęściej rano (49%), z przeznaczeniem zarówno na śniadanie (42%), jak i lunch w pracy (32%) lub przekąskę (28%). Pełne dania to przede wszystkim propozycja obiadowa (57% kupuje, a 52% konsumuje je w porze obiadu), podobnie jak dania garmażeryjne (zakup i spożywanie w porze obiadu – 56%). Przekąski kupowane są również głównie w porze obiadu (45%), ale z różnym przeznaczeniem - na obiad (38%), mniejszy posiłek (28%), kolację (27%) czy domówki (23%). Coraz silniejszą konkurencję dla tradycyjnych sklepów stanowią bary na stacjach benzynowych. Trend przekąsek „na drogę”, kupowanych także spontanicznie przy okazji tankowania samochodu, rośnie w siłę, a asortyment produktów stale się poszerza. Wśród dań gotowych dostępnych w barach na stacjach benzynowych największym zainteresowaniem cieszą się hot-dogi (67%), zapiekanki (47%) i kanapki (36%). Z tej formy zakupu dań gotowych korzystają najczęściej osoby młode, w wieku 20-39 lat, głównie mężczyźni (51%). Co piąty badany przyznał, że udaje się na stacje, gdy ma ochotę na ciepłe jedzenie, a sklepy są zamknięte. Według aż 60% respondentów zakaz handlu w niedzielę przyczynia się do częstszego kupowania dań gotowych na stacjach benzynowych – zarówno w części sklepowej, jak i barowej
.[3]

Łącznie polski rynek gotowych dań pod koniec 2019 roku warty był ponad 2,7 mld zł. Składają się na niego dania półkowe, o wartości rynku 488 mln zł, oraz dania mrożone, w tym pizze, zapiekanki i pierogi, których wartość sięgała do 705 mln zł. Zwiększające się dochody i kurczące się zasoby wolnego czasu mieszkańców miast wpłynęły na rozwój rynku, a dodatkowy nacisk na innowacje nakłada rosnąca troska o stan środowiska, nowa tendencja mająca na celu unikanie konserwantów oraz rosnące grono wegetarian. Rynek dań wegetariańskich rozwija się dynamicznie nie tylko dzięki wegetarianom, ale bardziej fleksitarianom, którzy nie rezygnują z mięsa, lecz je ograniczają i szukają nowych smaków. Rośnie także znaczenie innowacji w opakowaniach dań gotowych. Powiększa się rynek opakowań biodegradowalnych, także do dań na wynos. Kłopotem jest wyższa cena, jednak branża spodziewa się, że dzięki dyrektywie unijnej zwalczającej jednorazowy plastik od 2021 r. ogromnie wzrośnie popyt. Według analizy Deloitte jedna trzecia z 3,5 mln ton tworzyw sztucznych zużywanych przez polski rynek wykorzystywana jest do produkcji opakowań. Poziom ich recyklingu wynosi jedynie 40%.[4]  



[1] https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/badanie-wazniejsza-jakosc-niz-cena-tak,96,0,2423648.html

[2] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/dania-garmazeryjne-popyt-na-tacki-gwaltownie-rosnie

[3] https://biznes.newseria.pl/komunikaty/gdzie-polacy-kupuja-dania,b1479474290

[4] https://www.rp.pl/Analizy-Rzeczpospolitej/309259992-Klientom-brakuje-czasu-wiec-dania-gotowe-rosna.html

Popularne posty z tego bloga

Współpraca przedsiębiorstw społecznych z klastrami szansą na wspólny sukces

Sieć DOBROSTAN na wirtualnych targach EXPO

Eko zakupy w sieci branżowej