Eko zmiana w podmiotach ekonomii społecznej

 


Zmieniające się warunki ekonomiczne i oczekiwania społeczne powodują, że w zarządzaniu podmiotem ekonomii społecznej, obok aspektów produkcyjnych, finansowych, marketingowych i innych, muszą być postawione cele w zakresie ochrony szeroko rozumianego środowiska oraz zdrowia i życia człowieka. Pracodawcy powinni zatem poszukiwać rozwiązań organizacyjnych, finansowych, kulturowych  i technicznych, które, między innymi, byłyby zgodne z wymaganiami dyscyplin naukowych zajmujących się człowiekiem i społeczeństwem.

Zapewnienie funkcjonowania przedsiębiorstwa przyjaznego dla środowiska wymaga spełnienia pięciu zasadniczych kwestii:

1. Podmiot powinien zidentyfikować problemy i zapewnić akceptację systemu zarządzania środowiskiem jako narzędzia do efektywnego rozwiązywania tych problemów oraz opracować politykę środowiskową.

2. Podmiot powinien sformułować plan realizacji tej polityki.

3 Podmiot powinien rozwinąć swoje możliwości i mechanizmy konieczne do utrzymania zgodności z polityką oraz osiągnięciami zamierzeń i celów.

4. Podmiot powinien mierzyć, monitorować i oceniać swoje oddziaływanie na środowisko.

5. Podmiot powinien weryfikować i stale ulepszać swój system zarządzania środowiskowego mając na względzie cel jakim jest ograniczenie negatywnego oddziaływania na środowisko.

Realizacja zarządzania środowiskiem wymaga stosowania odpowiednich narzędzi.

 Narzędzia te można podzielić na dwie grupy.

1.    Pierwsza dotyczy oceny organizacji. Należą do niej:

• systemy zarządzania środowiskiem (SZŚ),

• ocena efektów działalności dotyczącej środowiska,

• audit dotyczący środowiska.

2.     Druga grupa związana jest z oceną produktu. Obejmuje ona:

• ocenę cyklu życia produktu,

• etykietowanie ekologiczne,

• projektowanie przyjazne dla środowiska

W celu umożliwienia realizacji powyższych narzędzi opracowano szereg norm i przepisów dotyczących obszarów krajowych i międzynarodowych.

 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Projekt grantowy „Skalowanie innowacji społecznej Opieka domowa na terenach wiejskich"

Ekomarketing w sieci branżowej

Struktura rynku dań gotowych w branży spożywczej