Kryzys a wizerunek PES


Rozpatrując sytuacje kryzysowe z punktu widzenia działalności Public Relations kryzysem jest w zasadzie każda sytuacja, która grozi pogorszeniem aktualnego wizerunku organizacji. Sytuacje kryzysowe nie zawsze są efektem globalnych katastrof, czy nieszczęść, czasami okazuje się, że drobne niedopatrzenie czy plotka oraz brak właściwej informacji mogą eskalować do miana dużego problemu wizerunkowego. Kryzys należy rozpatrywać w różnych aspektach:

§  Materialnym: kryzys powoduje rzeczywiste straty, np. spadek sprzedaży, utratę klientów, zamknięcie zakładu pracy;

§  Wizerunkowym: pogorszenie relacji z otoczeniem, utrata dotychczasowego wizerunku, czy zaufania grup docelowych działań;

§  Emocjonalnym i psychologicznym: kryzys bardzo silnie oddziałuje na swoich uczestników; potrafi zdemotywować pracowników, zerwać nić porozumienia pomiędzy kadrą zarządzającą a pracownikami niższego szczebla, utracić sympatię określonego środowiska.

 

W obliczu szybko zmieniającego się świata kryzys nie powinien dziwić organizacji. Każda firma, niezależnie od wielkości i zasięgu, powinna być na niego przygotowana i wiedzieć jak zachować się, gdy sytuacja kryzysowa się pojawi. Umiejętność zarządzania kryzysem ma dla firmy strategiczne znaczenie. Na rynku działa wiele firm, które po przebytym kryzysie nigdy już nie powróciły do swojej pierwotnej pozycji rynkowej.

 

Od tego, w jaki sposób zajmiemy się kryzysem będzie zależała przyszłość organizacji, to jak szybko kryzys zostanie nam zapomniany oraz jak często będzie przywoływany w przyszłości.

 

Najgorszą wersją jest niezajęcie się kryzysem w ogóle, bądź nieumiejętne podejście do tematu, często bowiem okazuje się, że z małego potencjalnego problemu powstaje medialny kryzys, z którym ciężko już sobie poradzić. Jednocześnie należy pamiętać, że obowiązkiem każdej organizacji jest nie tylko opanowywanie już powijającego się problemu, ale również przeciwdziałanie kryzysom. Szereg działań prewencyjnych, umiejętny monitoring potencjalnych sytuacji kryzysowych oraz podejmowanie odważnych decyzji i stawianie czoła problemom może umożliwić nam nie tylko szybkie załagodzenie potencjalnego źródła kryzysu, ale również wykazanie się społeczną odpowiedzialnością. Paradoksalnie, czasem kryzys może pomóc w umocnieniu wizerunku firmy. Trzeba jednak wiedzieć jak umiejętnie wykorzystać go na swoją korzyść.

 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Projekt grantowy „Skalowanie innowacji społecznej Opieka domowa na terenach wiejskich"

Ekomarketing w sieci branżowej

Struktura rynku dań gotowych w branży spożywczej